mandag den 20. juni 2011

Andeconfit med fillodejrulle,perleløg og sennepsky- Κονφι παπιας

En gammel klassiker, men meget relevant. I fredags har jeg smagt en kedelig version af denne franske klassiske ret. Det fik mig til at sende dette indlæg. Jeg skulle bare finde et af mine gamle billeder og skrive en opskrift.
Det er ikke svært at lave andeconfit. Det er ikke andet end andelår stegt langsom i andefedt. Med andre ord en slags fedtsyltning. En gammel konserveringsmetode. Start med at vaske og tørre andelårene. Gnid kødet med salt og peber og evt. lidt timian og stil det i køleskabet i 12 til 24 timer. Tag kødet ud og fjern krydderierne. Kom kødet i en gryde, dæk med andefedt og steg (kog) det langsomt i ca.1½ time til kødet er mørt og blødt. Kom kødet i et glas, dæk med fedtet og stil det i køleskabet til det skal bruges. Når du skal servere andelårene så tag dem op og fjern fedtet. Steg dem i ovnen ved 200 grader i ca.12 min. til skindet bliver sprødt, hvilket er vigtigt.

Til fillodejrulle (findes også økologisk) har jeg lavet en ratatouille med zucchini, tomat,aubergine og hvidløg og har pakket det hele i.

1 kommentar: